Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dydaktyka w Pracowni Gleboznawstwa i Geografii Gleb IGiGP UJ

Wykład 30 h

Kurs podstawowy - obowiązkowy dla I roku studiów licencjackich na kierunku geografia i gospodarka przestrzenna

Definicja gleby. Funkcje gleby w środowisku, czynniki glebotwórcze i ich wpływ na funkcjonowanie gleby. Historia poznawania gleb. Ogólny skład gleby - gleba jako utwór 3-fazowy, skład mineralny, skład chemiczny, minerały ilaste - geneza, budowa, znaczenie; martwa materia organiczna - próchnica, jej geneza i właściwości, roztwór glebowy, powietrze glebowe.  Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Morfologia gleby, profil glebowy, poziomy genetyczne gleby, poziomy diagnostyczne, procesy glebotwórcze i inne kształtujące glebę. Klasyfikowanie gleb: Systematyki gleb Polski, World Reference Base for Soil Resources, USDA Soil Taxonomy. Gleby na Ziemi. Charakterystyka i rozmieszczenie ważniejszych gleb Polski. Podstawy bonitacji i kartografii gleb. Źródła informacji o glebach. Wybrane zagrożenia i ochrona gleb.

Wykład 30 h

Kurs obligatoryjny dla studentów I roku SUM realizujących ścieżkę specjalizacyjną funkcjonowanie i kształtowanie środowiska przyrodniczego na kierunku geografi i gospodarka przestrzenna

Rozwój metod poznawania gleb i systemów klasyfikacji. Koncepcje międzynarodowych systemów klasyfikacji gleb. Wykorzystanie zasobów glebowych: klimaty zimne – strefa tundry, strefa tajgi, zimne stepy, strefa umiarkowana – obszary lessowe, obszary polodowcowe, wilgotne tropiki i subtropiki, obszary suche, gleby astrefowe: obszary wulkaniczne, obszary osadów morskich i rzecznych, obszary bagienne, obszary górskie. Zanieczyszczenie i skażenie gleb. Gleby antropogeniczne. Agradacja, wpływ rolnictwa tradycyjnego i nowoczesnego na gleby. Bonitacja rolnicza i leśna gleb w Polsce. Prawne aspekty ochrony gleb w Polsce i Unii Europejskiej. 

Ćwiczenia laboratoryjne 30 h

Kurs obligatoryjny dla studentów II roku studiów licencjackich realizujących ścieżkę specjalizacyjną geografia fizyczna na kierunku geografi i gospodarka przestrzenna

Procedury przygotowania próbek do analiz laboratoryjnych. Oznaczanie podstawowych właściwości gleb: uziarnienie, zawartość węglanów, zawartość węgla organicznego, odczyn i właściwości buforowe, struktura glebowa. Dokładność i błąd pomiarów. Analiza właściwości fizycznych gleby. Zasady tabelarycznego zestawienia wyników oznaczeń laboratoryjnych i ich interpretacja. Analiza diagnostycznych i charakterystycznych właściwości głównych typów gleb. Wprowadzenie do analizy mikroskopowej. Podstawy kartografii gleb. Analiza przestrzennego zróżnicowania pokrywy glebowej i uwarunkowań jej rozwoju. 

Ćwiczenia kameralne 15 h; ćwiczenia terenowe 15 h

Kurs obligatoryjny dla studentów I roku SUM realizujących ścieżkę specjalizacyjną funkcjonowanie i kształtowanie środowiska przyrodniczego na kierunku geografi i gospodarka przestrzenna

Podstawy prawne bonitacji i waloryzacji gleb w Polsce. Zasady i kryteria bonitacji gleb w Polsce. Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych. Tabela klas gruntów wraz z komentarzem. Mapy klasyfikacyjne a mapy glebowo-rolnicze. Systematyka gleb Polski. Kompleksy przydatności rolniczej gleb. 

Ćwiczenia laboratoryjne 45 h

Samodzielne przygotowanie próbek gleby do analiz laboratoryjnych. Kryteria wyboru procedur analitycznych. Przeprowadzenie pełnych procedur analizy wybranych właściwości gleby różnymi metodami i porównanie uzyskiwanych wyników: uziarnienie metodą areometryczną i sitową, pH potencjometrycznie według standardów polskich i zagranicznych, zawartość materii organicznej metodą straty żarowej i oksydometryczną. Oznaczenie kwasowości wymiennej, sumy zasad wymiennych, pojemności i stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego. Dyskusja uzyskanych wyników analiz. 

Ćwiczenia laboratoryjne 15 h; ćwiczenia terenowe 20 h

Zajęcia laboratoryjne - Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z torfowiskami. Hydrologia gleby torfowej. Rozmieszczenie gleb organicznych w Polsce i na świecie. Znaczenie torfowisk w środowisku przyrodniczym i sposoby regeneracji zdegradowanych gleb organicznych. Analiza zawartości części popielnych, węgla, azotu i wodoru w utworach organicznych. Procesy mineralizacji i humifikacji materii organicznej zachodzące w glebach organicznych i ich skutki środowiskowe. Skład molekularny materii organicznej zakumulowanej w glebach torfowych. Właściwości spektroskopowe kwasów humusowych. Gleba organiczna pod mikroskopem.

Zajęcia terenowe – Gleby organiczne torfowisk wysokich i niskich na przykładzie Kotliny Orawsko-Nowotarskiej. Badania gleb organicznych w terenie – posługiwanie się świdrem typu INSTORF. Zapoznanie się z roślinnością charakterystyczną dla obszarów bagiennych i torfowiskowych. 

Wykład 15 h; ćwiczenia terenowe 15 h

Charakterystyka gleb Polski w nawiązaniu do środowiska geograficznego: gleby obszarów nizinnych, wyżynnych i górskich. Geneza i właściwości charakterystycznych gleb Polski w świetle najnowszych badań naukowych. Zasoby glebowe Polski i struktura użytkowania. 

Konwersatorium 15 h

Teoria taksonomii, klasyfikacji i systematyki gleb. Reguły klasyfikacji według Systematyki gleb Polski, World Reference Base oraz Soil Taxonomy. Definicje poziomów, materiałów i cech diagnostycznych oraz ich zróżnicowanie w systematykach. Klasyfikowanie gleb z Polski i różnych stref klimatycznych na świecie zgodnie zasadami Systematyki gleb Polski, World Reference Base i Soil Taxonomy. Klasyfikacja gleb w różnym stopniu przekształconych przez działalność człowieka. Konstruowanie legend map glebowych w różnych skalach przestrzennych.

Ćwiczenia terenowe 60 h

Ogólne zasady gleboznawczych badań terenowych: lokalizacja i reprezentatywność odkrywek, opis profilu glebowego wg standardów krajowych i europejskich, wykonywanie pomiarów podstawowych właściwości gleby w warunkach terenowych. Rozpoznawanie rodzaju, gatunku oraz typu i podtypu gleby w wykonanych odkrywkach i odwiertach. Elementy praktycznego zastosowania systematyki międzynarodowej WRB. Identyfikacja procesów i przemian zachodzących w glebie. Zajęcia odbywają się w trakcie 6-dniowego wyjazdu (zazwyczaj w Bieszczadach Wysokich).